fot. Magdalena Janus/PKP PLKNieczynny przystanek Bełchatów Miasto na trasie w kierunku Bogumiłowa
Zarządca infrastruktury kolejowej zapowiada, że za ok. trzy lata rozpoczną się prace budowlane związane z inwestycjami realizowanymi w ramach programu Kolej Plus na terenie województwa łódzkiego. Utworzone mają zostać dwa nowe odcinki: z Bełchatowa do Bogumiłowa i z Chorzewa-Siemkowic do Wielunia. Istniejąca linia nr 24 będzie zaś modernizowana i elektryfikowana.
Województwo łódzkie zgłosiło do programu Kolej Plus propozycje trzech dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Pierwszym z nich jest modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej, o którą samorząd wnioskował wspólnie z marszałkiem regionu świętokrzyskiego. Wciąż trwa uzgadnianie zakresu inwestycji, bo objęty nią odcinek może częściowo pokryć się z projektowanym przez CPK ciągiem łączącym centralny hub przesiadkowy z Kielcami i Rzeszowem.
Do Bogumiłowa pojedziemy za ok. pięć lat
Znacznie bardziej zaawansowane są prace dotyczące dwóch pozostałych zadań, które Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego przedstawił samodzielnie, bo dotyczą one odcinków znajdujących się w całości w granicach administracyjnych regionu. Pierwszym z nich jest modernizacja i elektryfikacja linii nr 24 biegnącej z Piotrkowa Trybunalskiego w rejon Bełchatowa połączona z jej wydłużeniem do Bogumiłowa. – Inwestycja znajduje się na etapie projektowania – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Dokumentacja ma być gotowa w pierwszym kwartale 2026 r. – zapowiada nasz rozmówca. W 2023 r. PLK podpisały w tej sprawie wart ok. 15,5 mln zł kontrakt z TPF. W latach 2027 – 2029 zostaną zrealizowane same prace budowlane. Przedsięwzięcie nie obejmuje planowanego od lat odcinka z Bogumiłowa do połączenia z linią nr 131, jego dobudowa ma być jednak możliwa w przyszłości.
Z Łodzi do Wielunia bez znacznego nadkładania drogi
Podobny harmonogram prac przewidziano w przypadku budowy nowej linii z Chorzewa-Siemkowic (linia nr 131) do Wielunia. Inwestycja ma umożliwić obsługę bezpośrednich połączeń z Wielunia do Łodzi, a także włączenie kilku miejscowości na historycznej Ziemi Wieluńskiej w system transportu kolejowego. – Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej razem z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy została podpisana w czerwcu 2023 r. – przypomina przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych.
Wartość umowy wraz z podpisanym aneksem to w tym przypadku nieco ponad 11 mln zł. – Dokumentacja będzie gotowa w drugim kwartale 2026 r. – zapowiada Rafał Wilgusiak. Faza realizacji została zaś zaplanowana na lata 2027 – 2029. W ramach przedsięwzięcia powstać ma ok. 28 km nowej linii. Wspomniany wyżej nowy odcinek do Bogumiłowa będzie mieć zaś ok. 7 km długości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.